We wtorek (7 sierpnia 2012 r.) w Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu odbyło się spotkanie założycielskie Stowarzyszenia „Salutaris” - zrzeszenia kujawsko-pomorskich samorządów, które będą dysponować Funduszem Solidarnościowym, czyli instrumentem doraźnej, szybkiej pomocy finansowej dla gmin i powiatów dotkniętych skutkami klęsk żywiołowych lub katastrofami.
Cel działalności organizacji, to wzajemna pomoc w likwidowaniu skutków zdarzeń kryzysowych, które zagrażają życiu lub zdrowiu ludzi albo znacząco wpływają na pogorszenie warunków bytowych mieszkańców. Chodzi o różnego rodzaju katastrofy naturalne, między innymi powodzie, susze, wichury, pożary, awarie techniczne, a także zamachy terrorystyczne. Stowarzyszenie będzie też w miarę możliwości prowadzić działania prewencyjne, zapobiegające skutkom zdarzeń kryzysowych w przyszłości, polegające na wspieraniu rozbudowy i poprawy jakości infrastruktury technicznej oraz poprawie stanu wyposażenia służb odpowiadających za bezpieczeństwo.
Wolę przystąpienia do organizacji wyraziły 22 samorządy lokalne z terenu województwa, w tym także nasz gmina. Według projektu statutu stowarzyszenia, który wcześniej konsultowaliśmy z samorządami, w pierwszym roku działalności stowarzyszenia płatnikiem największej składki, co najmniej równej połowie rocznego budżetu funduszu (maksymalnie 300 tysięcy złotych), będzie samorząd województwa. Resztę pokryją pozostałe samorządy, zrzeszone w organizacji na zasadzie dobrowolności, wnoszące składki wyliczone na podstawie liczby ludności zamieszkującej dany teren na koniec roku kalendarzowego oraz kategorii samorządu terytorialnego (50 groszy/1 mieszkańca w przypadku, miast, gmin i powiatów ziemskich, 1 złoty/1 mieszkańca w przypadku miast na prawach powiatu). Wysokości składek w kolejnych latach będą ustalane przez władze stowarzyszenia. Szczegółowe zasady udzielania pomocy finansowej określone zostaną w regulaminie przyjętym przez członków organizacji. Stowarzyszenie rozpocznie działalność z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.